خانه / عجایب شگفت انگیز جهان / شهر سنگی گمشده پترا یکی از عجایب شگفت انگیز تاریخی و باستانی در جهان

شهر سنگی گمشده پترا یکی از عجایب شگفت انگیز تاریخی و باستانی در جهان

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir شهر سنگی گمشده پترا یکی از عجایب شگفت انگیز تاریخی و باستانی در جهان را برای شما عزیزان علاقه مند به تاریخ و باستان شناسی قرار دادیم . شهر باستانی پترا یکی از عجایب هفتگانه شگفت انگیزو اسرارآمیز و حیرت انگیز در جهان به حساب میاید . این شهر سنگی گمشده به اعتقاد برخی از مردم محلی توسط جنها و موجودات فرازمینی ساخته شده است . این شهر سنگی یکی از بناهای بینظیر و استثنایی در نوع خود به حساب میاید . شهر تاریخی و باستانی پترا در کشور اردن قرار دارد . برای دیدن متن کامل و تصاویر و عکسهای زیبا و دیدنی از شهر باستانی پترا به ادامه مطلب مراجعه کنید ./

شهر سنگی گمشده پترا یکی از عجایب شگفت انگیز تاریخی و باستانی در جهان
شهر سنگی گمشده پترا یکی از عجایب شگفت انگیز تاریخی و باستانی در جهان

شهر سنگی گمشده پترا یکی از عجایب شگفت انگیز تاریخی و باستانی در جهان,شهر اسرارآمیز باستانی پترا در اردن,شهر گمشده تمام سنگی پترا,شهر مرموز و باستانی تاریخی پترا در پایتخت اردن,شهر گمشده سنگی در کشور اردن,عجایب هفتگانه شگفت انگیز جهان شهر پترا,شهری که توسط جنها و اجنه ساخته شده است,شهر تاریخی پترا توسط موجودات فرازمینی ساخته شده است,تصاویر و عکسهای دیدنی از شهر تاریخی باستانی پترا,شهر اسرارآمیز و تاریخی مرموز پترا,تصاویر و عکس جن اجنه و موجودات ماورایی فرازمینی

شهر سنگی گمشده پترا یکی از عجایب شگفت انگیز تاریخی و باستانی در جهان

به شهادت تاریخ * ” پترا ” پایتخت حکومتی مقتدر بود که با جسارت هر چه تمامتر * اجازه عبور از ان دره سنگی عمیق را به متجاوزین نمی داد و به خصوص در برابر قدرت امپراتوری رم باستان ایستادگی می کرد .
از قرن چهارم تا قرن دوم پیش از میلاد به مدت 200 سال * پترا پایتخت پادشاهی ” نبطی ها ” بود . در این دوران پترا به اوج شکو فا یی و تمدن خود رسید .
تاریخ نویسان درباره نبطی ها می نویسند که این قوم به احتمال زیاد از عربستان جنوبی برخاسته و به مرور زمان راه به خاور میانه برده بود . اینان جمعیتی نزدیک به 10 هزار نفر را تشکیل می دادند که به صورت بادیه نشینی در صحرای ” ارا باح ” چراکنده بودند .
” نبطی ها” صحرا را وطن خود می نامیدند و با شجاعت بسیار از ازادی وامنیت ان پاسداری می کردند . به همین جهت بازرگانان علاقمند بودند که کاروان خود را از این صحرای امن عبور دهند و از چشمه موسی که دیگر ” عین موسی ” نامیده می شد اب بنوشند و از ان بازدید کنند .
رفته رفته پترا راه تجاری و بازرگانی بسیار با اهمیتی شد که سوریه را به دریای سرخ و هندوستان را به خلیج فارس و مدیترانه مربوط می کرد . این موقعیت به حکمرانان پترا امکان داد تا پایتخت خود را تبدیل به مرکز مهم داد وستد ادویه و عاج هندی * بخور عربی * ابریشم چینی * طلای مصری و فلفل فینیقی کنند.
به این ترتیب نبطی های چادر نشین و صحرا گرد تبدیل به شهرنشینا نی شدند که در قصر هایی ساخته شده در دل تخته سنگها و صخره های عظیم زندگی می کردند و پایتخت انها , پترا ,از زیبا ترین و تماشایی ترین شهرهای دنیای باستان بود .

شکوه خیره کننده پترا و اوازه ثروت ان * سرانجام امپراتوری رم را به طمع تصرف ان انداخت و در سال 106 بعد از میلاد * ” ترابا نوس ” امپراطور رم یکی از سرداران خود را با لشکری عظیم روانه وادی موسی کرد . با پیروزی رومیان * پترا جزئی از امپراطوری رم شد و یک دوره دیگر از عظمت را طی کرد . این شهر به تدریج رومی شد و اندک اندک خصوصیات فرهنگ نبطی از ان رخت بربست .
در قرن سوم میلادی * با توسعه دیگر راه های تجاری و به وجود امدن مسیر های جدید برای کاروانها که از پترا نمی گذشتند ضربه ای مرگبار بر اقتصاد پترا وارد امد و این شهر به سوی زوال تدریجی رفت .
در سال 636 میلادی * پس از نبرد نبرد معروف ” رودخانه یرموک ” که بین مسلمانان و مسیحیان در گرفت * کنترل پترا به دست مسلمانان افتاد اما از انجا که پترا بر سر راه زیارتی مکه قرار نداشت * باز هم به بوته فراموشی سپرده شد .
با شروع جنگهای صلیبی * پترای نیمه ویران به وسیله نیروهای مسیحی اشغال شد . بقایای سه قلعه ای که مسیحیان در چترا ساختند * هنوز هم مشاهده می شود .
در قرن سیزدهم ( سال 1276) بار دیگر پترا را مسلمانان فتح کردند ; ولی پترا دیگر شهری اباد و مجلل نبود . بلکه ویرانه ای گمنام و فراموش شده بود که نظیر تمدنهای باستانی * تنها از ان در افسانه ها یاد می کردند .
در اوایل قرن نوزدهم میلادی ( سال 1812) * یک مسافر سویسی به نام ” لودویک بورکهارت ” در حالی که با نام مستعار ” شیخ ابراهیم ” عازم مکه بود تا بتواند شهر مقدس مسلمانان را مشا هده کند نظرش به ” شهر سنگی پترا ” جلب شد . او در بازگشت از جهانگردی خود نوشت ” در میان صحرایی بی حفاظ که هیچ مسافری بدان پای نمی گذارد * در اعماق وادی موسی * یکی از شگفت انگیز ترین اثار هنری باستان با خصوصیات باور نکردنی وجود دارد که …”
این گزارش باعث شد که مسافران دیگری نیز راه ” بورکهارت ” را طی کنند .
در سال 1893 یک هنرمند نقاش به نام ” دیوید رابرتز ” به پترا رفت و اثاری زیبا و گویا از این شهر سنگی تهیه کرد که نام پترا بر سر زبانها انداخت .
چنین بود که پترا دوباره متولد شد و به عنوان یکی از جاذبه های توریستی خاور میانه * درهای خود را به سوی مردم جهان گشود .
اما پترا در خطر نابودی است . طوفاهای شن * افزایش رسوب نمک در سنگها و باران های موسمی به بناهای سنگی پترا اسیب می زنند و این یادگار برجسته بشری را پیوسته در معرض خطر نابودی قرار می دهند .
پترا در فهرست ” میراث فرهنگی جهان ” قرار دارد و همانطور که قبلا گفته شد جزء یکی از عجایب هفتگانه جدید قرار گرفته است و به عنوان کنجینه ای بسیار با ارزش به ثبت رسیده است . به این علت تلاش همه جانبه ای صورت می گیرد تا از نابودی نجات یابد . اما عوامل فرسایش و تاثیرات شدید انها هر تلاشی را با دشواری روبه رو می سازد .
کنترل مسافران و رفت وامد توریستها به اسانی ممکن نیست . مردمی که به تماشای پترا می ایند خود عاملی برای ویرانتر شدن پترا هستند .
در بررسیهای باستانشناسی * انواع چسب ها را که بتواند به استحکام سنگها کمک کند و در مقابل اب غیر قابل نفوذ باشند به کار گرفته اند .
جهت وزش باد و میزان قدرت تخریبی ان در منطقه پترا اندازه گیری شده است .
برای کنترل مسافران و محدود کردن عده بازدید کنند گان * تدبیرهایی از سوی وزارت جهانگردی و دانشگاه یرموک ( کشور اردن ) و سازمان اثار باستانی در ایالات متحده امریکا صورت گرفته است و… با وجود این پترا همچنان در خطر است و این پایتخت سرخ رنگ ساخته شده در دل سنگ به دست مردمی که قرنهاست به فراموشی سپرده شده اند اینک با شتاب هر چه تمامتر در حال فروپاشی است.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *