خانه / علم غیب و پیشگویی / پيشگويي دانشمندان درباره پایان جهان از ديدگاه اسلامي چگونه ارزيابي مي شود؟

پيشگويي دانشمندان درباره پایان جهان از ديدگاه اسلامي چگونه ارزيابي مي شود؟

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir پيشگويي دانشمندان درباره پایان جهان از ديدگاه اسلامي چگونه ارزيابي مي شود؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم . از نظر دانشمندان و منجمان پایان دنیا و جهان در چه سال اتفاق خواهد افتاد ؟ پیشگویی و پیشبینی دانشمندان درباره اخرالزمان و پایان دنیا چیست؟ در ادامه مطلب توضیحات کامل و جامع درباره پایان دنیا و جهان ار دیدگاه و نظر دانشمندان و منجمان را مشاهده خواهید کرد ./

پيشگويي دانشمندان درباره پایان جهان از ديدگاه اسلامي چگونه ارزيابي مي شود؟
پيشگويي دانشمندان درباره پایان جهان از ديدگاه اسلامي چگونه ارزيابي مي شود؟

پيشگويي دانشمندان درباره پایان جهان از ديدگاه اسلامي چگونه ارزيابي مي شود؟,پایان دنیا از دیدگاه دانشمندان,پیشگویی آخرالزمان درباره روز پایان دنیا و جهان,پایان دنیا چه روزی است؟,دنیا چه روزی و سالی تمام میشود؟,پیشگویی زمان دقیق آخرالزمان و پایان دنیا,پیشگویی دنیا و آخرت,پیشگویی دانشمندان در مورد پایان دنیا,از نظر قرآن و اسلام دنیا و جهان چه زمانی پایان می یابد؟

پيشگويي دانشمندان درباره پایان جهان از ديدگاه اسلامي چگونه ارزيابي مي شود؟

پيشگويي هاي دانشمندان بر اساس علم نجوم است و كتاب مقدس براي آرمگدون و پيشگويي هاي آنها در مورد پايان جهان كاملا مغاير با آيات و روايات ما مي باشد و علم نجوم به اين نحوي كه اينها داشتند را اسلام قبول ندارد.و چون مبناي اينها در اين پيشگويي ها غير منطقي و باطل است قابل اعتنا و اطمينان نيست.

پيشگويي بعضي از منجمين و دانشمندان در مورد پايان جهان از ديدگاه اسلامي چگونه ارزيابي مي شود؟

پاسخ:

انسان ها در طول زندگي خويش مي كوشند كه آينده و احتمالات قابل پيش بيني را در زندگيشان پيش بيني كنند، لذا خيلي از دانشمندان و منجمين شروع كرده اند به پيشگويي آينده و بيشتر اين پيشگويي ها نسبت به آخرالزمان و پايان جهان است.
پيشگويي هايي كه صورت گرفته است، غالبا در مورد آخر الزمان است. يعني نسبت به پايان جهان صريحاً بحثي نشده است، بلكه در مورد ظهور منجي كه مقدمه پايان جهان است، بحث شده است، از جمله اين پيشگويي ها، پيشگويي آرماگدون است كه پايان جهان نيست. بلكه مكاني براي جمع شدن سپاهيان عظيم است و محلي است كه خداوند رهبران فريب خورده را براي شكست در جنگي حتمي با خود در اورشليم فرا مي خواند.
فراتر از نابودي انسان ها، آرماگدون نويد هزار سال صلح و كاميابي براي خداست.(1)
پيشگويي هاي نوستر آداموس نيز در مورد آخر الزمان است. يعني خيلي از وقايع و آخر الزمان، ولي در مورد پايان جهان چيزي نگفته است(2) كه صريحا مشخص كند پايان جهان در فلان سال و به اين نحو است.
تنها پيشگويي كه در مورد پايان جهان صورت گرفته است، توسط قوم ماياي باستان است كه روز 21 دسامبر 2012 را روز موعود و پايان جهان مي داند. اين قوم با تشكيل يك تقويم، پايان جهان را در دوره پنجم مي داند.
عقيده آنها اين است كه در سال 2012 در اثر يك سلسله حوادث مهيب طبيعي، همه ساكنان زمين زير آب مي روند و جان مي دهند و دوره ششم و جديدي مثل تولد دوباره آغاز مي شود. در فيلم 2012 نيز همين نظريه نمايش داده مي شود.(3)
چگونگي پيشگويي هاي دانشمندان : نوستر آداموس، در نامه خود به پسرش سزار مي نويسد: «پيش از هر چيز از سحر نادرست و ناخوشايند كه كتاب مقدس آن را نكوهش كرده بپرهيز و تنها به كار ستاره شناسي و نجوم كه حلال است سرگرم باش، زيرا من با آن توانسته ام به كمك كشف و وحي و حساب هاي پياپي، پيشگويي هاي خود را ترتيب دهم، و از بيم آنكه مبادا…».(4)
و پيشگويي هاي آرماگدون در كتاب يوحنا است كه در آنجا به بحث آخرالزمان و نحوه آن پرداخته است و حضرت مسيح را منجي مي دانند تا انسان ها را از گمراهي و نابودي نجات دهد.(5)
قوم مايا هم با توجه به تبحر در ستاره شناسي و علم نجوم توانسته بودند، تقويمي را ترتيب دهند و پيشگويي هايي را انجام دهند و پايان جهان را 2012 قلمداد كنند.(6)
پس با توجه به مطالب قبل مشخص شد كه اين پيشگويي ها غالبا از طريق علم نجوم صورت مي گيرد و اينها با توجه به علم نجوم شروع به پيشگويي ها كرده اند.
نظر اسلام در مورد اين پيشگويي هادر اسلام آنچه در مورد علم نجوم ممنوع است «علم به احكام نجوم» مي باشد. يعني مجموعه پندارها و خيالاتي كه زندگي و سرنوشت انسان ها را با احوال ستارگان پيوند دهد.
بنا بر قول حضرت علي ـ عليه السلام ـ علم نجوم سر از كهانت در مي آورد و كار آنها شباهت زيادي به ساحران دارد.(7)
و در قرآن كريم ما آياتي داريم كه مي گويد پايان جهان و وقايعي كه صورت مي گيرد يا خواهد گرفت، فقط در دست خداوند است و كسي به آن علم ندارد و اين كه نحوه پايان جهان در اسلام غير از آن چيزي است كه منجمان پيش بيني كرده اند كه ما به چند آيه به عنوان نمونه اشاره مي كنيم:
1.: يَمْحُو اللّهُ مَا يَشَاء وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكتَابِ(8). «خداوند آنچه را كه بخواهد محو و آنچه را كه بخواهد اثبات و اصل كتاب نزد اوست».
2.إِذَا الشَّمْسُ كوِّرَتْ وَإِذَا النُّجُومُ انكدَرَتْ وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ(9). «زماني كه آفتاب در هم پيچيده مي شود، و آن روز كه ستارگان تيره ميشوند(و سقوط مي كنند)، و وقتي كوهها از شدت زلزله به راه مي افتد و…».
مساله پايان جهان يك امر غيبي است كه بر همه ما پوشيده است و دانستن آن يعني علم داشتن به غيب، در حالي كه در آيات قرآن علم غيب مخصوص خدا و رسول و اهل بيت است: عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَي غَيْبِهِ أَحَدًا(10). «يعني غيب خود را بر احدي اظهار نمي كند».
بنابراين خداي متعال عالم به تمامي غيب ها است. آن هم علمي كه اختصاص به خودش دارد و كسي به آن آگاه نيست و در ادامه آيه استثنايي مي آورد إِلَّا مَنِ ارْتَضَي مِن رَّسُولٍ(11)…. «مگر كسي از رسولان و انبياء را كه شايسته اين كار بداند».
ممكن است گفته شود پس چگونه بعضي از اين پيشگويي ها محقق شده است؟ و نظر اسلام نسبت به اين گونه مسائل چيست؟
پاسخ اين است كه بعضي از پيشگويي هاي اين دانشمندان محقق شده است، ولي چون مباني پيشگويي هاي اين افراد از ديدگاه اسلام باطل است و اين كه خيلي از اين پيشگويي ها ، محقق نشده است لذا اسلام هيچ مهر تأييدي به اين گفته ها ندارد.
شيخ انصاري مي فرمايند: «خطاهاي علماي علم هيئت بسيار فراوان است، به همين جهت است كه درباره اين اطلاعات نمي توان به اشخاص ثقه از اين علماي علم هيئت اطمينان كرد، چه رسد به فاسق هاي آنها، زيرا محاسبات آنها مبتني بر عده اي امور نظري است كه بر نظريات ديگري مبتني است».(12)
و هم چنين سرچشمه ادله آنها نيز پوچ است،(13) چرا كه آنها با توجه به 1. هوش و زكاوت خودشان كه معمولا با هوش و تيزبين هستند، 2. ارتباط با شياطين و اجنه:(14) كه خود مدعي اند ارتباط دارند و خبر را از آنها مي گيرند. 3. بعضا كذب و دروغ، مثل گفته هايي كه در كتاب مقدس وجود دارد، در نزد مسيحي ها، به پيشگويي دست مي زنند.
نتيجه اين كه پيشگويي هاي دانشمندان بر اساس علم نجوم است و كتاب مقدس براي آرمگدون و پيشگويي هاي آنها در مورد پايان جهان كاملا مغاير با آيات و روايات ما مي باشد و علم نجوم به اين نحوي كه اينها داشتند را اسلام قبول ندارد.
پس چون مبناي اينها در اين پيشگويي ها غير منطقي و باطل است و خيلي از آن ها هم محقق نشده، پس آن موارد از پيشگويي هايي كه محقق شده هم قابل اعتنا و اطمينان نيست.

پاورقی:

1. جرولد الست، آيا واقعه آرماگدون پايان جهان است؟، ترجمه شفيعي سروستاني، فاطمه، مقاله، ماهنامه موعود، سال ششم، ش32.
2. اعرجي، شرف الدين، تحليلي از پيشگويي هاي نوستر دامس، ترجمه عباسعلي، براتي، ص15 تا 18.
3. نورايي، علي رضا، دست نوشته هاي درسدن، ص50.
4. تحليلي از پيشگويي هاي نوستر دامس، ص12 و 13.
5. ماهنامه موعود، سال ششم، شماره 32.
6. همو، دست نوشته هاي درسدن، ص30.
7. مکارم شيرازي، ناصر، پيام امام امير المؤمنين(ع)، قم، چاپ چهارم، 1381ش، ج3، ص278.
8. رعد : 39.
9. تکوير : 1 تا 3.
10. جن : 2.
11. طباطبايي، سيد محمد حسين، الميزان، ترجمه موسوي همداني، سيد محمد باقر، ج20، ص347.
12. انصاري،، مرتضی مکاسب محرمه (5 جلدي)، قم، انتشارات مجمع الفکر السلامي، چاپ يازدهم، ج1، ص203 و 204.
13. مکارم شيرازي، ناصر، سوگندهاي پربار قرآن، قم، انتشارات امير المؤمنين علي(ع)، چاپ اول، ص351.
14. جعفري، بهزاد، متن و ترجمه کتاب شريف احتجاج، ج2، ص212.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *