خانه / دعا و ذکر / دعا برای پدرومادر / بهترین دعا برای اولیاء

دعا برای پدرومادر / بهترین دعا برای اولیاء

 

چه دعاهایی برای پدر ها و مادرهامون بکنیم چه دعایی در خور و شایسته کسانی است که تمام عمر و جوانی خود را برای فرزندانشان می گذارند پدر و مادر کسانی هستند که در قرآن کریم بعد از احترام به خود احترام به آن دو را بسیار تاکید کرده است ما در مقابل این دو نعمت الهی چه وظایفی را بر گردن داریم

 

دعا برای همه پدر و مادرها به هر شکلی که باشه قابل قبول است  فرزندان می توانند به هر شیوه ای که خود می دانند و بهترین شیوه است برای پدر و مادر دعا کنند.

فرزندان باید در هر صورتی برای اولیای خود دعا کنند و این تنها به زمان حیاتشان محدود نمی شود و حتی بعد از مرگ هم باید برای آنها استغفار و طلب مغفرت کنند.

فرزندانموظفندکه  بعد از مرگ پدر و مادر فرایض الهی را برای انها انجام دهند مانند نماز ، روزه ، حج و دادن خیرات برای آنه بسیار پسندیده است.

 

در قران روایت داریم:

«رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانی‏ صَغیرا»؛[1] پروردگارا، همان‌‏گونه که آنها مرا در کوچکى تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده.

«رَبَّنَا اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسابُ»؛[2] پروردگارا، من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روز که حساب برپا مى‌‏شود، بیامرز.

«رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَّ»[3] پروردگارا مرا، و پدر و مادرم را بیامرز.

 

در حدیثی به چشم میخورد که انجام واجبات پدر و مادر توسط فرزندان برای آن ها خیر و ثواب به دنبال دارد.

بنابر این، بهترین کاری که فرزند می‌تواند برای پدر و مادر خویش بعد از مرگشان انجام دهد، عبارت است از:

  1. انجام واجباتی که از آنها در حال زنده بودنشان از انجام آن بازمانده‌اند؛ مانند حج، نماز، روزه و پرداخت بدهی مالی که داشته‌‌اند.
  2. عمل به آنچه وصیت نموده‌‌اند.
  3. فراموش نکردن آنها تا آخر عمر؛ یعنی به نیابت از آنها صدقه دهد و اعمال مستحبی را به قصد ایشان انجام دهد و تا می‌‌تواند برایشان خیرات بفرستد و… .
  4. طلب مغفرت برای والدین یکی دیگر از وظایف مهم فرزند در قبال پدر و مادر بعد از مرگ آنها است. فرزند باید در حق آنها دعای خیر کند و طلب مغفرت نماید، بویژه در صورتی که انسان بداند که پدر و مادرش در زندگی خود از نظر اعمال، رفتار و انجام عبادات خدای نکرده، نواقصی داشته‌‌اند، در این صورت طلب عفو و مغفرت می‌تواند بسیار مفید باشد.
  5. به نیکی یاد کردن از پدر و مادر: انسان وظیفه دارد که احترام پدر و مادر را حتّی بعد از مرگشان حفظ کند و همیشه از آنها به خوبی یاد کند.
  6. نگه‌داشتن حرمت آنها بعد از مرگشان. فرزند با رفتار و کردار شایسته در جامعه باعث دعای خیر مردم برای پدر و مادر خویش شده و وجود خود را صدقه جاریه‌‌ای برای والدینش قرار می‌دهد.

بنابر این فرزند خوب و صالح فرزندی است که خیرات و ثواب را در حق پدر و مادرش ادا کرده باشد%d9%86%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%be%d8%af%d8%b1-%d9%88-%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1-%d8%8c-%d9%87%d9%85-%d8%b1%d8%af%db%8c%d9%81-%db%8c%da%a9%d8%aa%d8%a7-%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%aa%db%8c

 

درباره ی نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *