خانه / دعا / زیبایی معنوی و ذکر مجرب جهت جذاب شدن و زیبایی درون

زیبایی معنوی و ذکر مجرب جهت جذاب شدن و زیبایی درون

در انسان گرایش به جمال و زیبایی، چه به معنی زیبایی دوستی و چه به معنی زیبایی آفرینی که هنر نامیده می شود، وجود دارد. انسان می خواهد لباسش زیبا باشد، اتاقش زیبا باشد، همچنین انسان از زیبایی های طبیعت لذت می برد، از طرفی دوست دارد زیبایی بیافریند، مثل مسئله هنر که خلق زیبایی است. مثلاً کسی که شعری را ابتکار کرده است مثل حافظ، در آن واحد دو کار کرده است، یکی اینکه چیزی را خلق کرده و آن حس خلاقیت خودش را ارضاء کرده است و دیگر آنکه یک چیز «زیبا» آفریده و آن، حس زیبایی را ارضاء کرده است.
آیا تا به حال توجه کرده اید که مثلا بعضی از کتاب ها و یا سخنرانان چقدر زیبا حرف می زنند؟ کسانی که به ادبیات عرب مسلطند، می دانند و در می یابند که اوج فصاحت و بلاغت در قرآن کریم و سپس در کتب به یادگار مانده از معصومین علیهم السلام مانند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه آمده که هم حرف زیبا زده و هم زیبا حرف زده است. اصلا انسان جذب زیبایی می شود، چه آن چیز انسان باشد، کتاب باشد، حرف و سخن باشد، ساختمان و مجسمه باشد و حال سوال این است که جمال یا زیبایی چیست؟ تعریف آن چیست؟ به اصطلاح منطقیان جنس و فصل زیبایی چیست؟ زیبایی داخل در کدام مقوله است؟ آیا داخل در مقوله کمیت است؟ آیا جزء کیفیات است یا داخل در مقوله دیگری است؟ همچنین صرف نظر از اجزاء تحلیلی و مفهومی آن، از نظر عینی زیبایی از چه ساخته می شود؟ آیا می توان فرمولی برای زیبایی به دست آورد، چنان که می گوییم فرمول آب H2O است؟ بالاخره زیبایی چیست؟ این سوالی است که تاکنون کسی به آن پاسخ نداده است، بلکه به عقیده بعضی این سوال جواب ندارد، زیرا در میان حقایق عالم، عالی ترین حقایق، حقایقی است که درباره آنها «چیستی» معنی ندارد. گفته اند زیبایی «مما یدرک و لا یوصف» است، یعنی درک می شود اما توصیف نمی شود. در دنیا چیزهایی هست که انسان وجودش را درک می کند اما نمی تواند آن را تعریف کند.

در اين پست از سايت antique-book-treasure.ir ذکر و دعاهاي قوي براي شما عزيزان قرار داديم براي جذاب شدن و زیبایی دروناز نظر قرآن ایمان و عمل صالح انسان را در نزد دیگران عزیز و محبوب می سازد. بر حسب بعضی نقل ها ،خواندن این دعا «اللهم حسّن خلقی وخلقی» که از پیامبر اسلام (ص)نقل شده مفید است.بر اساس آنچه در روایتی امده است زیاد خواندن سوره نجم موجب می شود فرد نزد مردم محبوب واقع شود.{ثواب الاعمال ۱۱۶} .از نطر قرآن ایمان و عمل صالح انسان را در نزد دیگران عزیز و محبوب می سازد : {اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ اَلرَّحْمنُ وُدًّا} کسانى که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دهند خداوند براى آنان محبتى در دل‏ها قرار خواهد }، {(مریم، آیه ۹۶) در ادامه مطلب ذکر و دعای مجرب برای جذاب شدن و زیبایی معنوی قرار داده شده است که مشاهده خواهید کرد.

ذکر و دعای قوی و مجرب برای جذاب شدن و زیبایی درون
ذکر و دعای قوی و مجرب برای جذاب شدن و زیبایی درون

دعای زیبایی چهره , دعایی برای زیبایی و چه کنیم زیبا به نظربرسیم ,دعاي مجرب زيبا شدن چهره و صورت ,دعای زیبایی چهره و جذاب شدن معنوی

 

ذکر و دعای قوی و مجرب برای جذاب شدن و زیبایی درون

آیا در اسلام هیچ ذکری یا کاری هست که به زیباتر شدن چهره کمک کند و صورت انسان را زیبا کند؟

در پاسخ به نکاتی توجه کنید .

1. بر حسب بعضی نقل ها ،خواندن دعای «اللهم حسّن خلقی وخلقی» که از پیامبر اسلام (ص) نقل شده برای زیبا شدن مفید است.

2. از جمله اثار و برکات خواندن نافله شب نیکو شدن و زیبایی چهره است و بر طبق روایات خواندن نماز شب موجب زیبایی و نیکویی چهره انسان می گردد . امام صادق (ع) می فرماید:«نماز شب، صورت را نورانی می کند.

3. از دیدگاه اسلام زیبایی بر زیبایی مادّی و زیبایی معنوی تقسیم می شود، و تأکید بیشتری در کسب زیبایی معنوی شده است؛ هر چند بر کسب زیبایی مادی هم تشویق شده است، اما نکته ای که باید توجه نمود این است که، زیبایی معنوی چهره، به وسیله امور معنوی – مانند نماز- به دست آمده و زیبایی مادی و ظاهری چهره نیز به صورت طبیعی به وسیله امور مادی به دست می آید.

 دعای و اعمال زیباتر شدن چهره

بر این اساس، پاسخ به سؤال را می توان در چند بخش ارائه کرد:

مفهوم زیبایی

در قرآن کریم و احادیث، از مفهوم «زیبا و زیبایی»، به «حُسن» و «جمال و جمیل» تعبیر شده است؛ و «حُسن»، یعنی، زیبائی و نیکوئی و یا هر چیزی که شادی آور و خوش آیند باشد.[1] حسن و جمال به یک معنا هستند؛[2] اما «جمال و جمیل» به معنای زیبایی کثیر و زیاد است.[3] و این کلمه ها در قرآن کریم، به صورت های مختلف (مانند مصدر و اسم) به کار برده شده و زیبایی به این معنا مورد مدح و ستایش قرار گرفته است؛ مانند:

 «… قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً…»[4]:به مردم نیک بگویید.

 «إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَة…»[5]:اگر نیکی به شما برسد، آن ها را ناراحت می‏کند.

 «فیهِنَّ خَیْراتٌ حِسان»[6]:و در آن باغ های بهشتی، زنانی نیکو خلق و زیبایند.

 «فَاصْبِرْ صَبْراً جَمیلاً»[7]:پس صبر کن صبر نیکو.(صبر جمیل، به معنی شکیبایی زیبا و قابل توجه است، و آن صبر و استقامتی است که تداوم داشته باشد، یأس و نومیدی به آن راه نیابد، و توأم با بی تابی و جزع و شکوه و آه و ناله نباشد[8]).

خلاصه این که این کلمات، در معنای مثبت و نیکو به کاربرده شده و دارای پیام سرورآور و خوشایند برای بندگان خدای متعال است.

 بعد از این که درباره حسن و زیبایی مادی و معنوی، توضیحی کوتاه و اجمالی داده شد، پاسخ به پرسش مطرح شده را از هر دو جنبه مورد بررسی قرار می دهیم:

 زیبایی معنوی

 قبل از این که به زیبایی ظاهری و مادی (مانند زیبایی در چهره) بپردازیم، لازم است که در مورد زیبایی معنوی و باطنی و چگونگی ایجاد این زیبایی در خود، از منظر سخنان پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) استفاده کنیم؛ در این جا به برخی از این روایات اشاره می شود:

 1. امام علی (ع):«زیبایی انسان، در بردباری او است».[9] زیرا بردباری، آن آرامشی که به روح انسان می دهد، اخلاق و رفتار انسان را در برابر مشکلات و بلاها زیبا و نیکو می کند.

 2. امام علی (ع):«زیبایی مؤمن، به تقوا و ورع او است».[10]

 3. امام حسن عسکری (ع):«زیبایی عقل، زیبایی باطنی (معنوی) انسان است».[11]

 4. پیامبر اکرم (ص):«هر کس نماز شب بخواند، چهره اش در روز نیکو می شود».[12]

 5. امام علی (ع):«… نماز، نورانیت صورت است…».[13]

 6. امام صادق (ع):«نماز شب، صورت را نورانی می کند».[14]

 و روایات دیگری که در مورد اعمال وکارهایی که موجب نورانیت و زیبایی معنوی انسان می شود، وارد شده است.

 زیبایی مادی

 در احادیث، علاوه بر زیبایی معنوی، به زیبایی ظاهری و مادی هم اهمیت داده شده که از راه های مادی به دست می آید. از منظر روایات، در زیبایی مادی چهره عوامل مختلفی مؤثر است. در زیر به برخی از روایاتی که درباره زیبایی ظاهری و مادی و چیزهایی که چهره انسان را زشت می کند، وارد شده، اشاره می شود:

1. امام صادق (ع):«گرفتن مو از بینی، باعث زیبایی چهره است».[15]

2. امام علی (ع) فرمودند:پیامبر اکرم (ص) فرمودند:«برادرم عیسی (ع) به شهری عبور نمود که در آن مرد و زنی‏ فریاد می‏کردند، حضرت به آنها فرمود:شما را چه می‏شود و چرا فریاد می‏کنید؟ آن مرد عرض کرد:ای پیامبر خدا، این همسر من است و هیچ بدی هم ندارد بلکه زنی است صالحه ولی در عین حال دوست دارم از او جدا شوم. حضرت عیسی (ع) فرمود:به هر حال بگو چه نقصی در او است که می‏خواهی از وی جدا شوی؟ آنن مرد عرضه داشت:بدون این که پیر شده باشد صورتش شکسته و فرسوده شده. حضرت به آن زن فرمود:ای زن دوست داری طراوت صورتت به تو برگردد؟ آن زن عرضه داشت:آری. حضرت فرمود:هر گاه غذا تناول می‏کنی، زنهار پیش از سیر شدن از آن دست بکش؛ زیرا طعام وقتی در شکم و معده زیاد شد طراوت و نشاط صورت را می‏برد. زن به این دستور عمل نمود، طراوت صورتش دوباره بازگشت».[1666]

3. امام صادق (ع):حناء بوی بد را از بین می‏برد، چهره را شاداب و با طراوت می‏کند، دهان را خوشبو می‏سازد، فرزندان آدمی را زیبا و خوش سیما می‏کند.[17]

4. در روایتی از امام موسی کاظم (ع) آمده است که شستن سر با گِل سرشور، چهره را زشت می کند.[18]

5. امام صادق (ع):« گلابی چهره را زیبا کند».[19]

6. در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که، گیاه کاسنی، چهره را زیبا می کند.[20]

و روایات دیگری که درباره زیبایی مادّی چهره وارد شده است.

بنابراین، سؤالی که درباره ذکر مطرح کردید، مربوط به امور معنوی می باشد و این طور نیست که با ذکر بتوان چهره مادی انسان را زیبا و عوض کرد، بلکه برای زیبایی مادی ما انسان ها، اموری مادی پیش رو گذاشته شده است.

دعاهایی برای زیبایی صورت

بر اساس آنچه در روایتی امده است زیاد خواندن سوره نجم موجب می شود فرد نزد مردم محبوب واقع شود.{ثواب الاعمال 116} .

 از نطر قرآن ایمان و عمل صالح انسان را در نزد دیگران عزیز و محبوب می سازد :{اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ اَلرَّحْمنُ وُدًّا} کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دهند خداوند برای آنان محبتی در دل‏ها قرار خواهد }، {(مریم، آیه 96)

از روایات به دست می‏آید که رعایت اموری چند موجب جلب محبت دیگران است از جمله:

1- دین‏داری، 2- افتادگی و تواضع، 3- بخشندگی، 4- خوشخویی (چهره شاد و روی باز)، 5- مهربانی و اظهار دوستی به دیگران، 6- دل برکندن از آن چه مردم دارند (طماع نبودن)، 7- رعایت انصاف در معاشرت با دیگران، 8- کمک مالی به دیگران در سختی و خوشی (مانند قرض‏دادن)، 9- وفاداری. برای آگاهی بیشتر ر.ک:میزان الحکمه، ج 1، احادیث 3045 – 3060 .

اعمال زیبا شدن چهره :

 خارج شدن از ذلت معصیت خداوند به سود اطاعت او
داشتن تقوای الهی
یاس از مردم و ناامیدی از آنها
انصاف دادن در برخورد با مردم
گذشت از خطاکار و ظلم ظالم
عطا کردن به کسی که ما را محروم کرده است .
ایجاد پیوند با کسی که از انسان بریده است .
حفظ کردن زبان
داشتن توکل
داشتن تواضع
صبر بر مصیبت
شجاع بودن
جهاد در راه خدا
داشتن قناعت
فرو بردن خشم

پاورقی ها

[1] داور پناه، ابوالفضل‏، أنوار العرفان فی تفسیر القرآن، ج ‏6، ص 412- 413، انتشارات صدر، تهران، چاپ اول، 1375ش؛ قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج2، ص 134، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ششم،1371ش؛ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص 235، دارالعلم الدار الشامیة، دمشق بیروت، چاپ اول، 1412ق.

[2] التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج2 ، ص 109؛ المفردات فی غریب القرآن، ص 202.

[3] قاموس قرآن، ج 2، ص 52؛ المفردات فی غریب القرآن، ص 202.

[4] بقره، 83.

[5] آل عمران، 120.

[6] الرحمن، 70.

[7] المعارج، 5.

[8] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 25، ص 17، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.

[9] تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، غررالحکم، ص 285، ح 6392، انتشارات دفتر تبلیغات، قم، 1366ش:« جمال الرجل حلمه ».

[10] غررالحکم، ص 269، ح 5862:«جمال المؤمن ورعه».

[11] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 1، ص 95، ح 37، مؤسسه الوفاء، بیروت لبنان:«وَ حُسْنُ الْعَقْلِ جَمَالٌ بَاطِنٌ».

[12] طوسی، أبو جعفر محمد بن حسن،‏ تهذیب الاحکام، ج 2، ص 119، ح 217، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق:«مَنْ صَلَّی بِاللَّیْلِ حَسُنَ وَجْهُهُ بِالنَّهَارِ».

[13] شعیری، تاج الدین، جامع الاخبار، ص 72، انتشارات رضی، قم، 1363ش.

[14]حرّ عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج 8، ص 151- 152، ح 10278، مؤسسه آل البیت، قم، چاپ اول، 1409ق:«صَلَاةُ اللَّیْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْه‏».

[15]کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 6، ص 488، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1365ش:«أَخْذُ الشَّعْرِ مِنَ الْأَنْفِ یُحَسِّنُ الْوَجْهَ».

[16] شیخ صدوق، علل الشرایع، ترجمه ذهنی تهرانی، سید محمد جواد، ‏ج 2، ص 590- 591، انتشارات مؤمنین‏، قم، چاپ اول، 1380ش.

[17] الکافی، ج 6، ص 484:«الْحِنَّاءُ یَذْهَبُ بِالسَّهَکِ وَ یَزِیدُ فِی مَاءِ الْوَجْهِ وَ یُطَیِّبُ النَّکْهَةَ وَ یُحَسِّنُ الْوَلَدَ».

[18] شیخ صدوق، علل الشرایع، ج 1، ص 292، نشر داوری، قم، چاپ اول.

[19] بحارالانوار، ج 63، ص 170:«السَّفَرْجَلُ یُحَسِّنُ الْوَجْه».

[20] بحارالانوار، ج 63، ص 208. /

 

درباره ی نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *