خانه / تعبیر خواب / تعبیر خواب دیدن برگستوان-پوشش اسب، معنی برگستوان-پوشش اسب در خواب

تعبیر خواب دیدن برگستوان-پوشش اسب، معنی برگستوان-پوشش اسب در خواب

برگستوان . [ ب َ گ ُس ْت ْ ] (اِ مرکب ) مأخوذ از کُست در پهلوی به معنی پهلوو سو و کنار، و در فارسی نیز کشت یا کست بهمین معنی است . کستی یا کشتی در پازند و فارسی به معنی کمر و مطلق رشته و بندی که به میان بندند. «ان » در آخر کلمه پسوند اتصاف است . و در گرشاسب نامه بجای برگستوان ، کستوان آمده است . (از حاشیه ٔ معین بر برهان قاطع). پوششی باشد که در روز جنگ پوشند و اسب را نیز پوشانند.

(برهان ). آنچه لحاف مانند بر اسب اندازند تا زینت وحفاظت شود. به هندی پاکهر گویند. (از غیاث ). پوششی بود که در روز جنگ می پوشیده اند و بر اسب نیز برای حفظ می افکنده اند، و آن جامه ای بوده که بجای پنبه در آن پیله و ابریشم فرومایه که کج و کژ گویند می گذاشته اند و می دوخته اند و آنرا کجم و کجین نیز می خوانده اند وکژ و غژ هر دو به معنی ابریشم است و بر این معنی آنرا غژاغند و کژاغند خوانند.

(آنندراج ). غالباً پوشش اسب و پیل در جنگ برگستوان و پوشش مرد جنگی زره و جوشن و کژاگند بوده است اما بر پوشش مرد جنگی نیز اطلاق کرده اند. تَجفاف . (دهار) (منتهی الارب ) :
همان ترگ و پرمایه برگستوان
سلیحی که بود ازدر پهلوان .
فردوسی .

به برگستوان اندرون اسب گیو
چنان چون بود رسم سالار نیو.

images

محمدبن سيرين گويد: درخواب استوار و محكم كاري است. اگربيند بر اسبي يا برگستوان نشسته بود، دليل كه كار وي محكم و استوار گردد و بر دشمن ظفر يابد و خصم را قهر كند.

جابرمغربي گويد: اگر بيند اسب وي با برگستوان درميدان رزم مي دويد، دليل كه كار برمراد و بخت و دولت او مساعد گردد. اگر بيند بر گستوان از اسب او درافتاد يا ضايع گرديد، دليل كه نامرادي يابد و در دست خصمان مغلوب شود.

درباره ی ترسور آنتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *